GDPR
PERSONUPPGIFTSPOLICY
Ahnelövs Industrimålning AB (”Verksamheten”) värnar om din personliga integritet och är mån om att du ska känna dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter ansvarsfullt och med stor hänsyn till din personliga integritet. Därför har Verksamheten antagit en personuppgiftspolicy för behandling av personuppgifter. Nedan beskrivs närmare vilka behandlingar vi utför med dina personuppgifter.
- Vem behandlar dina personuppgifter?
Verksamheten är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Kontaktuppgifter finns i slutet av denna personuppgiftspolicy.
- Vilka uppgifter samlar vi in och hur samlar vi in dem?
Vi samlar in personuppgifter på följande sätt:
Information som du delger oss. Information som du delger oss när du ingår avtal, skapar eller uppdaterar kontouppgifter eller som du delger i kommunikation med oss samt de uppgifter som du delger i kontakt med support, eller vid undersökningar/marknadsföring. Informationen inkluderar namn, kontaktuppgifter, personnummer, IP-nummer, Cookies samt övriga uppgifter du lämnar till oss.
Information insamlad från tredje man. Vi samlar information om dig från tredje man som har samlat in uppgifterna med ditt medgivande eller som med annan laglig grund kan dela uppgifterna med oss. Dessa tredje män varierar från tid till annan och kan inkludera din arbetsgivare, eller andra tredje män med vilka du har delat dina kontaktuppgifter med. Informationen kan inkludera demografisk information samt telefonnummer och annan kontaktinformation.
- Hur behandlar vi dina personuppgifter och hur länge
Behandling och ändamål | Rättslig grund | Gallringstid |
För att utföra vår tjänst. Vi kan använda dina personuppgifter för att tillhandahålla våra tjänster till dig, för att kommunicera med dig via e-post eller telefon (inklusive för marknadsföringsändamål), för att lagra vår kommunikation. | Avtal, intresseavvägning. | Uppgifterna behandlas under en tid om fem (5) år från dagen för tjänstens upphörande, eller den tid som påkallas av tjänstens natur. |
För att bokföra och fakturera. Vi kan använda dina personuppgifter för att fakturera, ta betalt för och redovisa våra ekonomiska uppgifter. | Avtal, rättslig förpliktelse. | Uppgifterna behandlas under en tid om sju (7) år från dagen de bokfördes, enligt bokföringslagen. |
För att utveckla vår tjänst. Vi kan använda dina personuppgifter för att förbättra vår tjänst genom att dela uppgifterna till leverantörer av IT-utveckling samt marknadsföringstjänster. | Avtal, intresseavvägning. | Uppgifterna behandlas under en tid om fem (5) år från dagen för tjänstens upphörande, eller den tid som påkallas av tjänstens natur. |
För att tillförsäkra säker och effektiv användning av vår hemsida. Vi lagrar en textfil (en cookie) i din webbläsare för att samla in information om användandet av vår webbplats dels under tiden för besöket (sessioncookie), dels för att tala om vad som är nytt sedan du besökte sidan sist (cookie). | Samtycke. | Uppgifterna behandlas under tiden för ditt besök på vår webbplats (sessioncookies). Övriga cookies sparas till dess du raderar dem från din webbläsare. Genom att radera cookies eller stänga av funktionen i din webbläsare kan du tillse att Verksamheten inte längre behandlar informationen. |
Vid lagstadgad förpliktelse eller vid tvist. Vi kan använda dina personuppgifter för att utreda eller bemöta rättsliga anspråk eller tvister relaterat till ditt användande av vår tjänst eller vårt avtalsförhållande i övrigt, samt i övrigt i enlighet med lagstadgade förpliktelser. | Avtal, rättslig förpliktelse och intresseavvägning. | Uppgifterna behandlas under en tid om fem (5) år från dagen för tjänstens upphörande, eller den tid som påkallas av tjänstens natur. |
Vid anställning och rekrytering Vi kan behandla dina personuppgifter för att uppfylla lagstadgade skyldigheter som följer av kollektivavtal eller arbetsrättslig, skatterättslig eller annan tillämplig lagstiftning. Det kan till exempel handla om att fullgöra krav enligt arbetsmiljölagen, bokföringslagen eller diskrimineringslagen. Vi kan även använda dina personuppgifter för att hantera tvister som uppstår i samband med ditt anställningsförhållande, avslut av anställning eller under rekryteringsprocessen, exempelvis i frågor om arbetsrättsliga krav, diskriminering eller andra rättsliga anspråk. | Avtal, samtycke, berättigat intresse, rättslig förpliktelse. | Uppgifter från rekrytering behandlas under en tid om två (2) år från det att aktuell rekrytering avslutats. Personuppgifter som behandlas enligt kollektivavtalet lagras under den tid som krävs för att uppfylla våra skyldigheter enligt det kollektivavtal du omfattas av. |
- Med vilka parter delar vi dina personuppgifter?
IT-leverantörer. Vi använder IT-leverantörer som är nödvändiga för att vi ska kunna leverera vår tjänst. Vi använder bland annat tjänster från Microsoft 365, Blikk och Monday.
Marknadsföringspartners. Vi kan dela särskilda, begränsade, personuppgifter, såsom information om dina telefonenheter med marknadsföringspartners i syfta att uträtta och optimera kampanjer och för att effektivisera marknadsföringsstrategier, under alla omständigheter endast för Verksamheten räkning.
Myndigheter och rättsväsende. Vi kan dela dina personuppgifter när vi, i god tro, anser att det är nödvändigt för att uppfylla rättsliga skyldigheter eller för att besvara rättsliga anspråk. Vi kan också dela dina personuppgifter när vi, i god tro, misstänker att det är nödvändigt med hänsyn till nationell säkerhet, polis- och underrättelseverksamhet eller för att undvika dödsfall eller personskada, förutsatt att dessa intressen inte övervägs av dina rättigheter och friheter för skydd av dina personuppgifter.
Vi kan också lämna ut personuppgifter till utomstående då (i) det särskilt överenskommits mellan oss och dig, (ii) då det inom ramen för ett visst uppdrag är nödvändigt för att tillvarata dina eller våra rättigheter, eller (iii) om det är nödvändigt för att vi ska fullgöra lagstadgad skyldighet eller efterkomma myndighetsbeslut eller beslut av domstol.
- Vilka rättigheter har du?
Du är inte skyldig att lämna personuppgifter till oss, men i de fall behandlingen grundar sig på fullgörande av avtal måste vi ha dina uppgifter för att kunna fullgöra våra åtaganden. Om du inte lämnar dina personuppgifter finns det risk för att vi inte kan åta oss förpliktelser enligt avtal.
Vi kan be om ditt samtycke för att behandla vissa av dina personuppgifter. Du är inte skyldig att ge ett sådant samtycke om du inte vill att dina personuppgifter ska behandlas för de specificerade ändamålen. Du kan återkalla ditt samtycke närsomhelst genom att kontakta oss. Om du återkallar ditt samtycke är återkallandet giltigt från tidpunkten för återkallandet och det påverkar inte behandling som vi utfört under tiden innan återkallelsen skedde.
Du äger rätt att:
- begära (registerutdrag), det vill säga information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig och kan begära en kopia av dessa,
- få de personuppgifter som du lämnat till Verksamheten överförda till en annan personuppgiftsansvarig (rätt till dataportabilitet),
- att få felaktiga personuppgifter korrigerade eller, under speciella omständigheter, raderade,
- invända mot att vissa personuppgifter om dig behandlas samt begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas,
- att återkalla samtycke för fortsatt behandling av de personuppgifter Verksamheten behandlar med sådan rättslig grund.
Se kontaktinformation för åberopande av dina rättigheter under ”Personuppgiftsansvar och kontaktinformation”. Notera dock att en sådan begränsning eller radering av dina personuppgifter kan innebära att Verksamheten inte kommer att kunna tillhandahålla de tjänster som beskrivs enligt ovan.
- Vilken säkerhet används för att skydda dina personuppgifter?
Verksamheten har vidtagit lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda personuppgifter mot förlust, missbruk, obehörig åtkomst, avslöjande, ändring och förstörelse. Verksamhetens medarbetare, uppdragstagare och dess leverantörer är skyldiga att följa Verksamhetens regler, personuppgiftspolicy och andra interna föreskrifter som ytterligare reglerar behandlingen av personuppgifter.
- Klagomål
Om du är missnöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter har du möjlighet att göra en anmälan till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet.
8. Personuppgiftsansvar och kontaktinformation
Verksamheten är ansvarig för dina personuppgifter. Vid frågor om vår personuppgiftspolicy, andra frågor angående vår personuppgiftsbehandling eller om du vill åberopa dina rättigheter enligt tillämplig dataskyddslagstiftning, får du gärna kontakta oss på: GDPR@ahnelovsindustrimalning.se